Reklama, informacja.
Warszawska strona, o warszawskich  ulicach, zabytkach, firmach, sklepach, restauracjach, galeriach i warszawskich ciekawostkach.

abc@warszawska.info    abc.warszawa@gmail.com


888 333 625

  Bibliografia Ciekawostki

Firma

Spis ulic

 

Al.Armii Ludowej, św.Barbary, Batorego, Boya, Bracka, Chopina, Filtrowa, Górnośląska, Hoża, Jaworzyńska, Al.Jerozolimskie, Konopnickiej, Koszykowa, Krucza, Książęca, Lekarska, Litewska, Lorentza, Lwowska, Marszałkowska, Maszyńskiego, Mokotowska, Mysia, Pl.Na Rozdrożu, Na Skarpie, Natolińska, Al.Niepodległości (od nr 210 - 222), Noakowskiego, Nowogrodzka, Nowowiejska, Nullo, Oleandrów, Pankiewicza, Parkingowa, Piękna, Plater, Podoskich, Polna, Poznańska, Al.Przyjaciół, Rektorska, Al.Róż, Sempołowskiej, Senacka, Sieroszewskiego, ks.Skorupki, Al.Szucha, św.Teresy, Pl.Trzech Krzyży, Al.Ujazdowskie, Waryńskiego, Wiejska, Wierzbickiego, Wilcza, Wspólna, Al.Wyzwolenia, Pl.Zbawiciela, Zoli, Żurawia.

historia ulicy

 

Aleja idąca od ul. Smolnej do pl. Zawiszy; w 1969 rozpoczęły się roboty przy przedłużeniu Alej do granic miasta. Jedna z ważniejszych i ruchliwszych ulic śródmieścia Warszawy. Dawna droga narolna idąca częściowo przez podmokłe grunta; od 1774 - droga prowadząca do osady Nowa Jerozolima założonej przez Augusta Sułkowskiego, właściciela gruntów rozciągających się wzdłuż drogi. Osada założona została na terenie folwarku Czyste za ówczesnymi rogatkami (za ob. pl. Zawiszy) dla ludności żydowskiej wysiedlonej z Warszawy. Od nazwy tej krótkotrwałej osady nazwano ją Drogą Jerozolimską. W l. 1823/1824 przeprowadzona została arteria przecinająca całe ówczesne miasto od brzegu Wisły do rogatek Jerozolimskich na długości ok. 4 km. Aleję tę, szeroką na ok. 44 m. obsadzono czterema, sześcioma lub ośmioma rzędami topoli i okopano rowami; część drogi od N. Światu do Wisły biegła po pochyłości w wykopie łącząc N. Świat z portem. Przy przeprowadzaniu Alei wyburzono ok. 10 domów, przeważnie drewnianych, przy N. Świecie i Brackiej. Aleję nazwano Drogą Nowo Jerozolimską lub Nową Drogą w przeciwieństwie do starej Drogi Jerozolimskiej z XVIII w.
W 1827 przy rogu Nowej Drogi i N. Światu (późn. nr 14) wybudowano klasycystyczny budynek Izby Obrachunkowej (arch. A. Corazzi, późn. siedziba rosyjskiej Najwyższej Izby Kontroli). W l. 1844/1845 wzdłuż Al. J. po strome parzystej od rogatek do Marszałkowskiej położono tor kolei Warszawsko-Wiedeńskiej, tworząc przy rogu Alej i Marszałkowskiej wydłużony plac, wzdłuż którego wybudowano dworzec (projekt H. Marconi). Bryła dworca miała przypominać dwie lokomotywy zestawione ze sobą tendrami, na krańcach budynku wystawiono więc dwie wieże. Naprzeciw dworca, po drugiej stronie Alej, ten sam architekt rozpoczął w 1846 budowę willi dla siebie, nawiązując do włoskiej architektury renesansowej. Budowa kolei wywarła zasadniczy wpływ na ukształtowanie Alej między Marszałkowską i Towarową, uniemożliwiając zabudowę parzystej strony na tym odcinku, tory biegły bowiem w poziomie ulicy. W związku z budową kolei ożywiła się zabudowa mieszkalna Alej między Marszałkowską i N. Światem. Przy rogu N. Światu i obok (pod ob. nr nr 4 i 6) wybudowano dwa domy o neorenesansowych fasadach (arch. A. Woliński). Jeden z nich, dom kupca Istomina, zdobiły popiersia Adama Mickiewicza i Aleksandra Puszkina, umieszczone w niszach obok bramy.
Następna faza zabudowy Alej przypada na l. 1870-1873, zabudowano wówczas zwarcie odcinek między Bracką i Marszałkowską. W l. 1875-1900 wystawiono szereg kamienic od Wielkiej (ob. Poznańskiej) do ul. Teodora (ob. Chałubińskiego). Dom pod nr 5 zbudował w 1876 arch. Józef Huss, który projektował również kamienicę nr 31; domy pod nr nr 33 i 63 projektował arch. Witold Lanci. Kamienice te wyrosły na terenach rozparcelowanych ogrodów i sadów.
W 1878 wybrukowano Aleje od ul. Marszałkowskiej do ul. Teodora; w 1896 - od tej ulicy do rogatek. W 1900 w pobliżu Żelaznej po stronie parzystej wybudowano dworzec kolei Kaliskiej (arch. J. Huss) zburzony w 1915. 5 maja 1905 w Alejach między obecnymi ulicami Chałubińskiego i Emilii Plater pochód robotniczy został zmasakrowany przez wojsko carskie; upamiętniła to kapliczka umieszczona w miejscu masakry.
Ostatnia faza zabudowy Alej przed I wojną światową przypada na l. 1909-1913 i obejmuje głównie ich nieparzystą stronę od Marszałkowskiej na zachód prawie do końca, pozostawiając jednak część parceli nie zabudowanych. Powstały wówczas 5- i 7-piętrowe kamienice o secesyjnych lub modernistycznych fasadach. Wyróżniały się wśród nich nr 71 (arch. B. Rogoyski), nr 75 z 1911 z fasadą modernistyczną i facjatami na szczycie ozdobionymi płaskorzeźbami (arch. J. N. Czerwiński), nr 79 sprzed I wojny światowej, z krużgankiem na pierwszym piętrze i dekoracją fryzów i gzymsów (arch. W. Fedders), oraz nr 93 o fasadzie będącej połączeniem secesji z niemieckim neorenesansem. Na początku XX w. pod obecnym nr 45 wybudowano okazały hotel „Polonia" (arch. arch. J. Holewiński, J. Nagórski i in.). Pod nr 51 mieści się lecznica „Omega".
W okresie 1918-1939 zabudowę uzupełniono przeważnie gmachami państwowymi: po 1926 rozpoczęto budowę Muzeum Narodowego (pod ob. nr 3 wg proj. arch. T. Tołwińskiego, dokończonego przez arch. A. Dygata) otwartego w 1938. W l. 1929-1935 wybudowano Bank Gospodarstwa Krajowego przy rogu N. Światu, oblicowany andezytem (arch. R. Świerczyński, ozdoby rzeźbiarskie środkowego ryzalitu - J. Szczepkowski), a w 1933 - Wojskowy Instytut Geograficzny (nr 97, arch. A. Dygat). Tory linii kolejowej umieszczono w wykopie, budując nad nimi wiadukty przy wylotach Żelaznej i Towarowej. Ok. 1930 pod Alejami między Smolną i Poznańską wykopano tunel linii średnicowej. W1. 1930-1939 w pobliżu wylotu ul. Pankiewicza wzniesiono Dworzec Główny (arch. C. Przybylski). W1. 1933-1939 przy Żelaznej nad torami stanął dworzec pocztowy (arch. J. Szanajca).
Podczas powstania sierpniowego 1944 Aleje były miejscem krwawych walk. Na wysokości domu pod nr 23 przekopano pod Alejami tunel półkryty, stanowiący jedyną linię komunikacyjną powstańców między południową i północną częścią śródmieścia. Po powstaniu, w grudniu 1944, wysadzony został Dworzec Główny i wypalone prawie wszystkie kamienice między N. Światem i Marszałkowską. W 1947 odcinek Alej od Marszałkowskiej do Smolnej nazwano Al. gen. Sikorskiego. W l. 1948-1951 przy rogu N. Światu i Alej wzniesiono Dom Partii (arch. arch. W. Kłyszewski, J. Mokrzyński i E. Wierzbicki); między Bracką i Kruczą wybudowano Centralny Dom Towarowy (arch. arch. Z. Ihnatowicz i J. Romański) oraz zabudowano parzystą stronę od N. Światu do Brackiej i od Kruczej prawie do Marszałkowskiej. Przy rogu Alej i N. Światu usytuowano Klub Międzynarodowej Prasy i Książki, a przy rogu Brackiej - siedzibę Polskiego Biura Podróży „Orbis". W pobliżu pl. Zawiszy wzniesiono osiedle „Kombajn".
W 1958 poszerzono jezdnię pomiędzy N. Światem i Marszałkowską, w 1961 urządzono rondo na skrzyżowaniu Alej i N. Światu usprawniając komunikację. Na tym odcinku Alej znajdują się sklepy (m. in. z zagranicznymi wyrobami i upominkami; nad sklepami umieszczone są liczne neony). W 1962 u zbiegu Alej i N. Światu odsłonięto pomnik Partyzanta (dłuta W. Kowalika). W tym samym roku w Alejach przy Towarowej oddano do użytku przystanek linii średnicowej „Ochota" (proj. A. Romanowicza i P. Szymaniaka); w następnym - Dworzec Śródmieście (proj. tych samych architektów przy współpracy J. Sołtana - wnętrze i in.). Dworzec o układzie trzyperonowym jest przykryty płytą pod założenie parkowe; pawilony wejściowe wybudowano w l. 1954/1955. W 1967 oddano do użytku tymczasowy Dworzec Centralny, usytuowany w Alejach pomiędzy ulicami Emilii Plater i Marchlewskiego; budowę właściwego dworca przewiduje się na najbliższe lata. W pobliżu narożnika Marszałkowskiej ukończono w 1965 14-kondygnacyjny gmach Ministerstwa Handlu Zagranicznego (arch. J. Kowarski) z elewacją ze szkła i aluminium. Przed nim usytuowano rotundę - halę operacyjną PKO (arch. J. Jakubowicz, konstr. S. Więcek i W. Wojnowski).
[
Eugeniusz Szwankowski. Ulice i place Warszawy. PWN. Warszawa 1970]


1905


1912


ten odcinek al. Jerozolimskich, krótko po wojnie nazywał sie al. Sikorskiego


Dom Dziecka róg Kruczej i al. Jerozolimskich


widok z Brackiej - ten parking zajął biurowiec


1958

 

 

po prawej jak widać- jeszcze nie było żadnego hotelu
na rogu Marszałkowskiej i al. Jerozolimskich

 

www.123noclegi.info

www.gdzie-nocleg.pl

www.stare-miasto.com

www.wiejskie-wakacje.pl

www.123noclegi.pl

  Copyright © 2009-2019 M. Lewandowski firma LEWMARK